Maciej Moszew
Dane
-
Kategoria i tagi:
-
Imiona i nazwisko:
Maciej Moszew
-
Daty życia:
10-01-1940-27-07-2023
-
Dzielnica:
1
-
Adres:
ul. Łobzowska
Maciej Moszew urodził się 10 stycznia 1940 w Krakowie. Ukończył w 1969 roku studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Pracował w różnych biurach projektowych, m.in. Biurze Projektów Przemysłu Skórzanego, Wojewódzkim Biurze Projektów, Biurze projektów „Społem”, Dziale Inwestycji i Remontów Akademii Rolniczej w Krakowie. W latach 1981-1985 i 1991-2000 był mechanizatorem Teatru Groteska w Krakowie. Kierował także pracownią plastyczną krakowskiego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej. Przez siedem lat, w okresie 2000-2007 pracował w warsztatach projektowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Będąc już na emeryturze wykonywał mechanizmy do spektakli teatralnych m.in. do baletu „Kozaki, czyli oszustwo ukarane” (2020, Cracovia Danza).
Zawsze lubił kleić modele architektoniczne. Od najmłodszych lat dzięki ojcu miał okazję poznać krakowskie święta i zwyczaje, oglądając wystawę szopek, odpust Emaus lub pochód Lajkonika. To ojciec jako pierwszy skleił dla niego model szopki krakowskiej w stylu ezenekierowskim, która przez lata była w rodzinnym domu ustawiana pod choinką, a w 1961 roku stała się ona dla niego wzorem do samodzielnej pracy prezentowanej na konkursie. Jest samoukiem. Z dzieciństwa pamięta teatrzyki jasełkowe u państwa Estreicherów, gdzie bywał z rodzicami i miał okazję zobaczyć szopkę krakowską. Szopki postanowił wykonywać, ponieważ jak sam mówi: „jestem z Krakowa – najpiękniejszego miasta na świecie. Jestem wychowany w tradycji krakowskiej, w rodzinie krakowskiej, jestem architektem, modelarzem”, a ponadto, jak dodawał „szopka daje możliwość realizacji wszystkich marzeń związanych z twórczością artystyczną i pracami manualnymi”. Uważał, że w ten sposób w pełni realizuje swoje pasje. Do tego artystycznego rzemiosła namówił córkę Magdalenę, która w dzieciństwie sześciokrotnie brała udział w konkursie. Wspominał prof. Krystynę Wróblewską, która w znaczący sposób wpłynęła na jego twórczość, a prof. Wiktor Zin proponował mu przygotowanie pracy doktorskiej o tematyce szopki krakowskiej.
Najbardziej cenił przestrzeń Rynku Głównego, gdzie często przyglądał się architekturze czerpiąc inspiracje. W jego pracach dominuje głównie gotyk i barok, czasami połączony z motywami secesyjnymi. Głównym elementem w szopce są nawiązania do portali kamienic krakowskich oraz okna gotyckie. Charakterystyczna dla jego twórczości jest bardzo rozbudowana mechanizacja, w której figurki poruszają się rytmicznie, odgrywając przy tym odpowiednią rolę. Rzadko umieszczał figurki Trzech Króli i nie nawiązywał do wydarzeń politycznych lub historycznych. Są natomiast przedstawienia postaci Pana Twardowskiego na księżycu, Lajkonika, smoka wawelskiego, a typowymi dla jego prac są postacie halabardników, które strzegą bram w szopce. Kolorystyka jest w ciemnej tonacji z dużą ilością złotych ozdób i dodaje: „szopka musi być takim migoczącym klejnotem”. Wszystkie jego prace są podświetlane i zmechanizowane. Specjalizował się w szopkach małych, lecz miał w swoim dorobku również prace większych rozmiarów. Szczególnie warto wymienić wyjątkową szopkę krakowską o wysokości 3 m i rozciągająca się na powierzchni 60 m, którą zaprezentowano w 1990 roku w czasie widowiska szopkarskiego wystawionego w Paryżu (z udziałem Agnieszki Osieckiej, Piotra Skrzyneckiego i Anny Szałapak). Jedna z jego szopek znalazła się też w Betlejem. Szopki wykonywał z kartonu. Nigdy nie używał elementów pasmanteryjnych w dekoracji, lecz wszystko wykonywał własnoręcznie. Z okazji wystawy w Koszycach w 2012 roku wykonał szopkę nawiązującą do architektury tego miasta i Krakowa. Posiadał specjalną pracownię, gdzie znajdowało się wiele różnych narzędzi i materiałów. Jedną szopkę wykonywał w ciągu od 1200 do 1500 godzin. Wykonał ponad siedemdziesiąt szopek różnej wielkości (kilka miniatur). Znajdują się one w zbiorach w Polsce i zagranicą, m.in. w prywatnych zbiorach Aliny Kalczyńskiej znanej graficzki krakowskiej, od lat osiadłej w Mediolanie. Uczestniczył nieprzerwanie w konkursach od 1961 do 2022 roku, prezentując szopki duże, średnie i małe.
Maciej Moszew jest najbardziej utytułowanym szopkarzem w historii Konkursu Szopek Krakowskich. Łącznie osiągnął imponujący dorobek: 37 razy zdobył I nagrodę, 14 razy II nagrodę, 5 razy III nagrodę, a także przyznano mu 10 wyróżnień. W 2022 roku otrzymał specjalną nagrodę im. Romana i Zofii Reinfussów za całokształt pracy twórczej. Szopki Macieja Moszewa zdobywały też bardzo często największą liczbę głosów w plebiscycie publiczności na najpiękniejszą szopkę na pokonkursowej wystawie w Muzeum Krakowa.
W 2012 roku otrzymał medal św. Krzysztofa z Muzeum Historycznego Miasta Krakowa za wkład w rozwój tradycji szopek krakowskich.
Odznaczony odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2017) oraz odznaką „Honoris Gratia” (2022) za zasługi dla Miasta Krakowa.
Zmarł w dniu 27 lipca 2023 roku w Krakowie.
Biogram na podstawie tekstu Magdaleny Kwiecińskiej „Portrety twórców szopek krakowskich”, Kraków 2012 oraz publikacji „Konkursy Szopek Krakowskich 1937 – 2017”, Kraków 2017.
Powiązania (1)
Bibliografia (3)
Galeria
Szopka Macieja Moszewa z 1984 r. II nagroda w grupie szopek małych. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-121/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, mała szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa zwieńczona baniastym hełmem, wieże boczne wzorowane na wyższej wieży kościoła Mariackiego. Na pierwszym planie I kondygnacji tańczy Lajkonik w towarzystwie innych figurek. II kondygnacja posiada wnękę ze Świętą Rodziną. Dominuje kolor czerwony, zielony i złoty]
Szopka Macieja Moszewa z 1986 r. I nagroda w grupie szopek małych. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-152/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, mała szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa wzorowana na wyższej wieży kościoła Mariackiego, wieże boczne wzorowane na wieży Zygmuntowskiej. W centrum I kondygnacji znajduje się oparta na arkadach kopuła kaplicy Zygmuntowskiej, pod którą mieści się Święta Rodzina. Towarzyszą jej halabardnicy. Po lewej i prawej stronie stoją po trzy figurki w otoczeniu siedmiu aniołów. Na balkonie II kondygnacji stoją aniołowie z trąbami. Dominuje złoty kolor]
Szopka Macieja Moszewa z 2008 r. I nagroda w grupie szopek małych. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-341/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, mała szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa wzorowana na wyższej wieży kościoła Mariackiego, wieże boczne przypominają wieżę Zegarową. Pod kopułą I kondygnacji, wzorowanej na kaplicy Zygmuntowskiej, tańczy Lajkonik. Po lewej i prawej stronie znajdują się figurki Trzech Króli, trzech kolędników i dwóch halabardników. Na przedzie wystawy stoi osiem aniołów z trąbami. We wnęce II kondygnacji mieści się Święta Rodzina. Na bocznych balkonach grają na trąbach trębacze. Na hełmie lewej wieży wisi Pan Twardowski na księżycu. Szopka wielobarwna]
Szopka Macieja Moszewa z 2011 r. I nagroda w grupie szopek małych. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-365/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, mała szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa wzorowana na wyższej wieży kościoła Mariackiego, wieże boczne zwieńczone hełmami przypominającymi te z kościoła św. Andrzeja. We wnęce I kondygnacji, wzorowanej na kruchcie kościoła Mariackiego, mieści się Święta Rodzina. Przed nią stoi Lajkonik. Po lewej i po prawej stronie znajduje się dwóch halabardzistów, dwóch aniołów w trąbami i pięć innych figurek. Na balkonach wież bocznych stoją aniołowie, a z wieży środkowej wystaje hejnalista. Za wieżami wisi sześć aniołów i Pan Twardowski na księżycu. Dominuje kolor niebieski, zielony i złoty]
Szopka Macieja Moszewa z 2014 r. I nagroda w grupie szopek małych. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-385/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, mała szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa zwieńczona baniastym hełmem, wieże boczne wzorowane na wyższej wieży kościoła Mariackiego. Na pierwszym planie I kondygnacji znajduje się sześciu ułanów. Za nimi, we wnęce, tańczy Lajkonik na tle kościoła Mariackiego. W bocznych wnękach zostały umieszczone scenki ze Smokiem Wawelskim i królem Herodem. Przed każdą scenką stoi halabardnik. Wokół nich obraca się po pięć figurek. Po lewej i prawej stronie stoją aniołowie z trąbami. Pod kopułą II kondygnacji, wzorowanej na kaplicy Zygmuntowskiej, mieści się Święta Rodzina. Pod wieżami bocznymi grają na trąbach aniołowie, a na balkonach wież wyglądają inne postaci. Wieża środkowa również posiada aniołów grających na trąbach. Ponad wieżami unosi się Pan Twardowski na księżycu. Dominuje kolor złoty]
Szopka Macieja Moszewa z 2015 r. I nagroda w grupie szopek dużych. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-393/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, duża szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa wzorowana na wyższej wieży kościoła Mariackiego, wieże boczne wzorowane na wieży Zygmuntowskiej. Na podstawie stoi 12 figurek aniołów z trąbami. We wnęce I kondygnacji obracają się cztery scenki: z Lajkonikiem, Panem Twardowskim, królem Herodem i Smokiem Wawelskim. Po bokach wnęki zostały umieszczone kaplice Zygmuntowskie. Pod lewą kaplicą stoją Trzej Królowie, dwie kobiety i jeden mężczyzna. Pod prawą kaplicą stoi pięć innych figurek. W centrum II kondygnacji znajduje się kruchta kościoła Mariackiego ze Świętą Rodziną. Po obu stronach kondygnacji stoi pięciu pastuszków i dwóch halabardników. Na balkonach wież bocznych stoją aniołowie z trąbami. Za wieżami unosi się pięć aniołów. Dominuje kolor czerwony, zielony, niebieski i złoty]
Wideo
Sprawdź w tym tygodniu
-
Walenty Nalepa
Podmajstrzy murarski. Pochodził ze Zwierzyńca, gdzie zamieszkiwał w domu przy ulicy Księcia Józefa. Lajkonikiem po raz pierwszy został w 1916 roku. Miało to miejsce po rocznej przerwie w przeprowadzaniu pochodu związanej z sytuacją wojenną. Nalepa służył w tym czasie w austro-węgierskiej jednostce wojskowej stacjonującej w Witkowicach,
-
Wojciech Rożek
Urodził się w dniu 13 kwietnia 1951 roku w Krakowie. Dołączył do orszaku w 1997 roku jako muzyk kapeli Mlaskoty grający na tubie. Następnie przez kilka lat wędrował z orszakiem w stroju Tatara i włóczka. Ostatni raz stan zdrowia pozwolił Wojciechowi Rożkowi uczestniczyć w pochodzie w 2019 roku. Pochodził z Krakowa, lecz doświadczenie m
-
Zbigniew Glonek
Zbigniew Glonek urodził się w 1949 roku w podkrakowskich Mydlnikach. Wspomina, że pierwszy raz na pochód Lajkonika zabrała go mama: Mama dbała o to, bo rzeczywiście była taka piękna tradycja. Bywałem na rynku jako dziecko i powiem szczerze, nie dziwię się teraz tym małym, wspaniałym dzieciom, które otaczają mnie, bo rzeczywiście od
-
Zbigniew Grzech
Zbigniew Grzech urodził się 18 maja 1937 roku w Krakowie, na osiedlu Oficerskim. Wkrótce po jego urodzeniu rodzina przeniosła się do Cieszyna, z powodu pracy jego ojca w tamtejszej hucie. Gdy w 1939 roku wybuchła II wojna światowa, wrócili do Krakowa. Po wojnie zamieszkali na ul. Limanowskiego 9 w Podgórzu i tam mały Zbyszek chodził d
-
Witold Kawecki
Witold Kawecki urodził się w 1968 roku. W młodości mieszkał przy placu Wolnica. Pierwszy raz wziął udział w Konkursie Szopek Krakowskich jako 9-letni uczeń. Ma brata Tomasza, który również jest szopkarzem. Brał udział w Konkursach 8 razy (1977-1981, 1983, 1984 i 1988). Konkurował z innymi najpierw w grupie szopek młodzieżowych, a późni
-
Kazimierz Rozpędzik
Kazimierz Rozpędzik urodził się w 1964 roku. Mieszkał w Kryspinowie. Zaczął uczestniczyć w Konkursach Szopek Krakowskich jako 16-letni uczeń. Jego ojciec Janusz również był szopkarzem. Do tworzenia szopek Kazimierz zachęcił swoją młodą córkę Agnieszkę, która również brała udział w Konkursach. Wraz z nią uruchomił w rodzimym mieście pro