Stanisław Malik
Dane
-
Kategoria i tagi:
-
Imiona i nazwisko:
Stanisław Malik
-
Daty życia:
22-09-1956
-
Dzielnica:
7
Stanisław Malik urodził się 22 września 1956 w Krakowie. Przez całe życie związany jest z dzielnicą Zwierzyniec, gdzie jego rodzina mieszka od pokoleń. Z zawodu jest fotografikiem, wieloletnim pracownikiem Wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH. Za pomocą swojego aparatu dokumentuje ważne dla jego uczelni, a także swojego Zwierzyńca wydarzenia i tradycje (m.in. pochód Lajkonika, Emaus). Pochodzi z rodziny o długich tradycjach tworzenia szopek. Dziadek – Walenty – był jednym z pierwszych twórców szopek krakowskich. W latach sześćdziesiątych jego brat, Jan Malik, także wykonywał szopki. Do dziś tworzy je jego bratowa Anna z dziećmi, syn Andrzej, córka Agnieszka również kilka razy wzięła udział w konkursie. Jego ojciec przed wojną wystawiał teatrzyki jasełkowe, w których ręcznie rzeźbione kukiełki nawiązywały do życia codziennego Zwierzyńca. Od najmłodszych lat pomagał ojcu w pracach nad szopką. Uczestniczył w tradycjach i zwyczajach krakowskich, w odpuście Emaus, w wystawach szopek lub pochodzie Lajkonika. Z dumą wspomina ojca, który w 1937 roku zorganizował pochód Lajkonika, by utrzymać coroczną tradycję. Do dziś rodzina przechowuje strój Lajkonika z tamtych lat. Pierwszą samodzielną szopkę wykonał w 1972 roku i wziął udział w konkursie. Jest samoukiem i kontynuatorem dumnym z tradycji rodzinnej, której nie chce przerwać, bo jak twierdzi „wszystko by się zaprzepaściło”. Stara się podtrzymywać wypracowany przez swoich przodków styl, w którym pośrodku budowli jest kopuła z Katedry Zygmuntowskiej, a po bokach dwie wieże Kościoła Mariackiego, na froncie zaś kolorowa gwiazda. W swojej twórczości nawiązuje do stylu ezenekierowskiego, a przedstawiane figurki ukazują różne wydarzenia historyczne lub folklor miejski. Stworzył więc szopki, w których zaznaczył rocznicę odsieczy wiedeńskiej, uroczystości w rocznicę powstania Uniwersytetu Jagiellońskiego, Roku Chopinowskiego, wyboru Karola Wojtyły na papieża oraz klubów piłkarskich Cracovia i Wisła, a w czasie stanu wojennego umieścił znak „Solidarności”. Uwzględnił 45 lecie TVP Kraków i KS Zwierzynieckiego. W szopce zawsze jest postać Lajkonika – podkreśla wagę tej figurki, która wywodzi się ze Zwierzyńca, są także figurki krakowiaków, górali lub Pana Twardowskiego. Stosuje kolorystkę, która odnosi się do stroju krakowskiego stąd dominującymi barwami są granatowy, złoty, czerwony i zielony. Charakterystyczne dla jego prac jest umieszczanie motywu kwiatowego na dolnej kondygnacji szopki. Figurki wykonuje własnoręcznie, rzeźbiąc je w drewnie. Stara się stosować barwy intensywne, podkreślając w ten sposób powagę sceny Bożego Narodzenia, która jest umieszczona w pałacu, a nie w stajence. Stąd uważa, że w szopce powinny być nawiązania do zamku na Wawelu. Nigdy nie używa elementów pasmanteryjnych twierdząc, że jest to niehonorowe upraszczanie pracy twórcy szopek. Jego prace mają prostą konstrukcję, bez nawiązań do baszt i murów obronnych, z uwzględnieniem natomiast detali architektonicznych pochodzących z Sukiennic, Collegium Maius, frontu kościoła ojców Dominikanów lub kościoła Mariackiego. Miejscem jego pracy jest stół w kuchni, z którego od kilku lat korzysta także jego syn. Nim przystąpi do pracy wykonuje odpowiedni szkic – projekt uwzględniający harmonię i proporcje szopki. Szopki są podświetlane i czasami zmechanizowane. Łączy styl gotycki z renesansowym i barokowym. Specjalizuje się w szopkach małych i średnich. Do dziś wykonał ich około sto. W 1993 roku otrzymał medal pamiątkowy za całokształt osiągnięć twórczych. Jest laureatem nagrody im. Zofii i Romana Reinfussów, którą otrzymał jako drugi w historii konkursu. W 2010 roku został odznaczony przez Radę Dzielnicy Zwierzyniec za propagowanie dzielnicy VII poprzez podtrzymywanie tradycji szopkarstwa. Jego prace były wielokrotnie nagradzane i otrzymywały wyróżnienie, a w kategorii małych i średnich sześć razy zdobyły pierwsze miejsce. Znajdują się one w zbiorach w Polsce i zagranicą we Włoszech, Francji, Stanach Zjednoczonych, Niemczech. Uczestniczył w konkursach 41 razy, w latach: 1972, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1987, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022. Łącznie zdobył zdobył: 6 razy I nagrodę, 10 razy II nagrodę, 9 razy III nagrodę, a także 7 razy jego szopki zostały wyróżnione.
Szopki Stanisława Malika znajdują się w zbiorach muzealnych: Muzeum Krakowa, Muzeach Etnograficznych w Krakowie, Warszawie i Toruniu, Nadwiślańskim Parku Etnograficznym w Chrzanowie, Muzeum Sztuki Ludowej Europy Wschodniej w Marsylii, a także w kolekcjach prywatnych (w Chicago, Kolonii, Monachium, Brukseli, Rzymie, Sewilli, Mediolanie – kolekcja graficzki polskiego pochodzenia Aliny Kalczyńskiej). Zdobią także instytucje (np. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Ambasada Francuska w Warszawie, Ratusz w Norymberdze, Dom Polski w Budapeszcie czy Uniwersytet Techniczny w Clausthal). W 2017 roku na specjalne zamówienie Konsula Honorowego Republiki Chorwacji wykonał szopkę dla prezydent Republiki Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović. W szopce tej ukazał motywy nawiązujące do dziejów Chorwatów i elementy chorwackich zabytków.
Odznaczony odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2018) oraz odznaką „Honoris Gratia” (2022) za zasługi dla Miasta Krakowa.
Biogram na podstawie tekstu Magdaleny Kwiecińskiej, „Portrety twórców szopek krakowskich”, Kraków 2012 oraz publikacji „Konkursy Szopek Krakowskich 1937 – 2017”, Kraków 2017.
Powiązania (4)
Bibliografia (3)
Galeria
Szopka Stanisława Malika z 1997 r. III nagroda w grupie szopek średnich. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-243/Xa). Fot. Jacek Kubiena. [#opisujemy: fotografia kolorowa, średnia szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa zwieńczona baniastą kopułą, wieże boczne wzorowane na wyższej wieży kościoła Mariackiego. W centrum, pod arkadami I kondygnacji znajduje się król Herod. Po lewej stronie para góralska i chorąży. Po prawej stronie para krakowska i Lajkonik. W II kondygnacji mieści się Święta Rodzina w towarzystwie trzech aniołków grających na skrzypcach i wiolonczeli. Powyżej cztery aniołki grające na trąbach, bębenku i wiolonczeli. Dominuje kolor czerwony, złoty i srebrny]
Szopka Stanisława Malika z 1998 r. III nagroda w grupie szopek małych. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-257/Xa). Fot. Jacek Kubiena. [#opisujemy: fotografia kolorowa, mała szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa zwieńczona baniastą kopułą, wieże boczne wzorowane na wyższej wieży kościoła Mariackiego. W centrum I kondygnacji mieści się Święta Rodzina. Po lewej stronie stoi Lajkonik i para krakowska. Po prawej stronie para góralska i chorąży. We wnęce II kondygnacji znajdują się trzy figurki aniołów. Przed nimi Papież i postać czytająca Pana Tadeusza. Poniżej dwóch aniołów grających na trąbkach. We wnękach bocznych wież stoją aniołowie z instrumentami strunowymi. Dominuje kolor czerwony, fioletowy, niebieski i złoty]
Szopka Stanisława Malika z 1999 r. Nagroda specjalna im. Reinfussów. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-263/Xa). Fot. Jacek Kubiena. [#opisujemy: fotografia kolorowa, szopka trójwieżowa, wieża środkowa pokryta cebulastym hełmem, wieże boczne nawiązują do wyższej wieży kościoła Mariackiego. Na podstawie mieści się Święta Rodzina w towarzystwie Lajkonika z chorążym, pary krakowskiej i góralskiej. Powyżej zwisają aniołowie z trąbami, a we wnęce gra na pianinie Ignacy Paderewski. Znajdują się tam także inni aniołowie z instrumentami. Szopka wielobarwna]
Szopka Stanisława Malika z 2008 r. Wyróżnienie w grupie szopek średnich. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-324/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, średnia szopka krakowska, trójwieżowa, wieża środkowa zwieńczona baniastym hełmem, wieże boczne wzorowane na wyższej wieży kościoła Mariackiego. W centrum I kondygnacji znajduje się Święta Rodzina, a powyżej nich aniołkowie z trąbami. Po lewej stronie para góralska, a po prawej para krakowska. We wnęce II kondygnacji tańczy Lajkonik w towarzystwie chorążego i mnicha czytającego Quo Vadis. Na III kondygnacji stoją aniołowie z instrumentami. Dominują odcienie czerwieni, fioletu, niebieskiego i złotego]
Szopka Stanisława Malika z 2011 r. I nagroda w grupie szopek średnich. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-368/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, średnia szopka krakowska, wieża środkowa zwieńczona baniastym hełmem, wieże boczne wzorowane na wyższej wieży kościoła Mariackiego. Na podstawie stoją (od lewej): para góralska, piłkarz K.S. Zwierzyniecki, chorąży, Lajkonik, dziennikarz, operator z kamerą z napisem "TVP 3 Kraków. 45 lat" i para krakowska. Na II kondygnacji stoi sześć aniołków (2 z przodu, 4 pod arkadami). W centralnej wnęce III kondygnacji mieści się Święta Rodzina, a ponad nią wiszą dwaj aniołkowie z trąbami. W bocznych wnękach stoją kolejni aniołkowie z instrumentami. Dominuje kolor czerwony, niebieski i złoty]
Szopka Stanisława Malika z 2015 r. I nagroda w grupie szopek średnich. Z kolekcji Muzeum Krakowa (nr. inw. MHK-392/Xa). [#opisujemy: fotografia kolorowa, średnia szopka krakowska, pięciowieżowa, wieża środkowa zwieńczona baniastym hełmem, niższe wieże boczne zwieńczone hełmami romańskimi (?), wieże zewnętrzne wzorowane na wyższej wieży kościoła Mariackiego. W centrum I kondygnacji mieści się Święta Rodzina w towarzystwie anioła ze skrzypcami, chorążego i Lajkonika. Powyżej wiszą aniołowie z trąbami. Po lewej stronie stoi anioł i para krakowska, a po prawej stronie anioł i para góralska. Pomiędzy II a III kondygnacją wznosi się kopuła kaplicy Zygmuntowskiej. Pod nią stoi dwóch aniołów ze skrzypcami. W arkadach III kondygnacji stoją aniołowie z gęślami i bębenkami. Dominuje kolor czerwony, fioletowy i złoty]
Wideo
Sprawdź w tym tygodniu
-
Walenty Nalepa
Podmajstrzy murarski. Pochodził ze Zwierzyńca, gdzie zamieszkiwał w domu przy ulicy Księcia Józefa. Lajkonikiem po raz pierwszy został w 1916 roku. Miało to miejsce po rocznej przerwie w przeprowadzaniu pochodu związanej z sytuacją wojenną. Nalepa służył w tym czasie w austro-węgierskiej jednostce wojskowej stacjonującej w Witkowicach,
-
Wojciech Rożek
Urodził się w dniu 13 kwietnia 1951 roku w Krakowie. Dołączył do orszaku w 1997 roku jako muzyk kapeli Mlaskoty grający na tubie. Następnie przez kilka lat wędrował z orszakiem w stroju Tatara i włóczka. Ostatni raz stan zdrowia pozwolił Wojciechowi Rożkowi uczestniczyć w pochodzie w 2019 roku. Pochodził z Krakowa, lecz doświadczenie m
-
Zbigniew Glonek
Zbigniew Glonek urodził się w 1949 roku w podkrakowskich Mydlnikach. Wspomina, że pierwszy raz na pochód Lajkonika zabrała go mama: Mama dbała o to, bo rzeczywiście była taka piękna tradycja. Bywałem na rynku jako dziecko i powiem szczerze, nie dziwię się teraz tym małym, wspaniałym dzieciom, które otaczają mnie, bo rzeczywiście od
-
Zbigniew Grzech
Zbigniew Grzech urodził się 18 maja 1937 roku w Krakowie, na osiedlu Oficerskim. Wkrótce po jego urodzeniu rodzina przeniosła się do Cieszyna, z powodu pracy jego ojca w tamtejszej hucie. Gdy w 1939 roku wybuchła II wojna światowa, wrócili do Krakowa. Po wojnie zamieszkali na ul. Limanowskiego 9 w Podgórzu i tam mały Zbyszek chodził d
-
Witold Kawecki
Witold Kawecki urodził się w 1968 roku. W młodości mieszkał przy placu Wolnica. Pierwszy raz wziął udział w Konkursie Szopek Krakowskich jako 9-letni uczeń. Ma brata Tomasza, który również jest szopkarzem. Brał udział w Konkursach 8 razy (1977-1981, 1983, 1984 i 1988). Konkurował z innymi najpierw w grupie szopek młodzieżowych, a późni
-
Kazimierz Rozpędzik
Kazimierz Rozpędzik urodził się w 1964 roku. Mieszkał w Kryspinowie. Zaczął uczestniczyć w Konkursach Szopek Krakowskich jako 16-letni uczeń. Jego ojciec Janusz również był szopkarzem. Do tworzenia szopek Kazimierz zachęcił swoją młodą córkę Agnieszkę, która również brała udział w Konkursach. Wraz z nią uruchomił w rodzimym mieście pro