Opowiedz mi miasto

Ormiańskokatolicki rok obrzędowy

Dane

  • Nazwa:

    Ormiańskokatolicki rok obrzędowy

  • Od kiedy zwyczaj lub obrzęd jest datowany:

  • Data zaniku zwyczaju lub obrzędu:

  • Dzielnica:

    1

  • Adres:

    ul. Smoleńsk

Aż do końca XVIII wieku Ormianie w Polsce posługiwali się własnym kalendarzem, początek ery ormiańskiej miał miejsce 11 lipca 552 roku, kiedy to synod Kościoła w Armenii ogłosił swoja niezależność.

W niektórych krajach, w tym w Polsce, Ormianie pod wpływem tradycji zachodniej zaczęli świętować dzień Bożego Narodzenia 25 grudnia. Święto to nosi nazwę Surb Cynund

Ormianie na ogół nie obchodzą Bożego Narodzenia jako osobnego święta, ale jednym z najważniejszych świąt jest Objawienie Pańskie (Astwacahajtnutjun), które wypada 6 stycznia. Tradycyjnym, charakterystycznym dla Ormian obrzędem wykonywanym podczas tego święta jest chrzest krzyża, zanurzanego w wodzie z dodatkiem świętego oleju myron.

Wielkanoc, najważniejsze święto dla wszystkich chrześcijan, bardzo uroczyście obchodzone jest także przez Ormian, nosi nazwę Zatik. Ormianie mieszkający w Polsce obchodzą ją w ten sam dzień, co Kościół Rzymskokatolicki, natomiast Ormianie ze wschodu świętują zgodnie z kalendarzem juliańskim. Drugi dzień Świąt jest także dniem modlitwy za zmarłych.

Or Mereloc to szczególny dzień, kiedy w Kościele Ormiańskokatolickim wspomina się zmarłych. W kalendarzu liturgicznym wystepują 4 takie dni po najważniejszych świętach takich jak Wielkanoc, Przemienienie Pańskie, Wniebowzięcia Matki Bożej, Podwyższenia Krzyża Świętego. Dzień Wszystkich Świętych oraz Dzień Zaduszny nie jest obchodzony zgodnie z tradycja ormiańską

Aprilian Nahatakac nie jest świętem wynikającym z nakazów religijnych, to dzień pamięci o ofiarach ludobójstwa popełnionego na Ormianach przez Turków w 1915 roku. Jako znak pamięci o zamordowanych w wielu miejscach, w tym także w Polsce, społeczność ormiańska ustawiła chaczkary.

Wideo

Aktualności

Sprawdź w tym tygodniu

  • Babski Comber

    Najstarsza wzmianka o babskim combrze odnosi się do końca XVI wieku. Zwyczaj miał opisać anonimowy autor zaginionego obecnie druku „Gregoryanki”, który został wydany w 1600 roku. Opisano w nim różne zwyczaje i zabawy, głównie żakowskie. Wśród nich wspomniany został też babski cząber, czyli opis zachowania krakowski

                            
  • Odpust św. Jacka i poświęcenie kłosów

    W dominikańskim kościele Św. Trójcy wyjątkowym dniem jest 17 sierpnia, gdy przypada wspomnienie św. Jacka Odrowąża. W ramach tego wydarzenia ma miejsce uroczysta msza święta, po której następuje obrzęd poświęcenia kłosów zbóż, a także wystawienie relikwii św. Jacka. Ponadto wierni mogą odwiedzić grób świętego, który znajduje się na pię

                            
  • Dzwon Zygmunt

    Dzwon Zygmunt – jeden z dźwiękowych emblematów Krakowa oraz symbol narodowy. Odlany z brązu przez norymberskiego ludwisarza Hansa Behema po raz pierwszy zabrzmiał dla krakowian 15 lipca 1521 roku. Choć pierwotnie nazywano go magna campana regia (wielki dzwon królewski), to z czasem utrwaliło się miano Zygmunta na cześć fundato

                            
  • Matki Boskiej Zielnej

    Matki Boskiej Zielnej to ludowa nazwa święta Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, które w Kościele katolickim jest obchodzone 15 sierpnia. Mimo że dogmat wiary o Wniebowzięciu został ogłoszony przez papieża Piusa XII dopiero w 1950 roku, samo święto należy do najstarszych uroczystości maryjnych w kalendarzu liturgicznym. Było powsze

                            
  • Boże Narodzenie

    Mimo że Boże Narodzenie obchodzimy w ostatnich dniach roku kalendarzowego, to właśnie na te święta i poprzedzający je Adwent stanowią początek roku obrzędowego. W tradycyjnych kulturach kończenie i zaczynanie cyklu rocznego było rozpisane na dłuższy odcinek czasu: rozpoczynało się późną jesienią, gdy zamiera przyroda, i trwało do wiose

                            
  • Zielone Świątki

    Zielone Świątki to ludowa nazwa święta Zesłania Ducha Świętego na apostołów, które obchodzone jest w siódmą niedzielę po Wielkanocy i kończy w Kościele okres wielkanocny. Zarazem przypada na czas przejścia od wiosny do lata, będący jednym z momentów granicznych w roku solarnym. W ludowej obrzędowości Zielonych Świątek odbijają się ślad