Osadzanie Chochoła
Dane
-
Nazwa:
Osadzanie Chochoła
-
Od kiedy zwyczaj lub obrzęd jest datowany:
21-11-1969
-
Data zaniku zwyczaju lub obrzędu:
-
Dzielnica:
6
-
Adres:
ul. Włodzimierza Tetmajera 28
W dniu 20 listopada 1900 roku w dworku malarza Włodzimierza Tetmajera (1861-1923) w Bronowicach odbyło się wesele Lucjana Rydla (1870-1918) z Jadwigą Mikołajczykówną (1883-1926). Wydarzenie to, łączące węzłem małżeńskim krakowskiego poetę z córką bronowickiego chłopa stało się inspiracją dla Stanisława Wyspiańskiego (1869-1907) do napisania dramatu „Wesele”. Na pamiątkę tego wydarzenia od niemal pięćdziesięciu lat przed Rydlówką organizowane jest „Osadzanie chochoła” – obrzęd okrywania krzaka róży słomą. Obrzęd ten wymyślony został przez twórcę pierwszej wystawy w Rydlówce – profesora Stanisława Waltosia i organizowany jest od chwili uruchomienia muzeum w 1969 roku. Powtarzany co roku, przypominać ma krakowianom o istnieniu Rydlówki.
– Pomimo, że to nie jest prastara słowiańska uroczystość czy obrząd, wszedł już dobrze w tradycję Krakowa – mówi prof. dr hab. Jan Rydel.
Osadzanie Chochoła jest widowiskiem, które w ciągu kilkudziesięciu lat z wydarzenia towarzyszącego obchodom otwarcia Regionalnego Muzeum Młodej Polski Rydlówka przekształciło się w coroczny performans, uzewnętrzniający tożsamość kulturową jego uczestników. Odbywa się ono najczęściej w trzecią sobotę listopada. Przebieg obrzędu Osadzania Chochoła co roku ma swoje stałe punkty.
Na początku rodzina Rydlów wita przybyłych, a następnie w rytm wygrywanej przez lokalną kapelę melodii „Miałeś chamie złoty róg…” dziewczyny niosą powrósła, gospodynie z Bronowic niosą matę słomianą, którą otaczają krzew róży, obwiązują powrósłami. Kolejnym z elementów jest taniec ubranych w krakowskie stroje ludowe dzieci z bronowickich szkół, które tańczą wokół chochoła. Jest to odwołanie do ostatniej sceny dramatu Wyspiańskiego. Często dzieci przedstawiają krótki program artystyczny złożony z odczytania fragmentów „Wesela”. Recytowana jest także poezja Lucjana Rydla. Na koniec wydarzenia przybyli goście zostają poczęstowani, zgodnie z tym, co przekazane zostało przez uczestników wesela, herbatą z rumem oraz kołaczami.
Organizowane „Osadzanie chochoła” w Rydlówce stało się nie tylko współczesną tradycją mającą na celu odwoływać się i przypominać o weselu Rydla z Mikołajczykówną, ale jest także okazją do ponownego interpretowania dramatu Wyspiańskiego i odszukiwania w nim nowych sensów.
– Obrzęd, który ma być w gruncie rzeczy takim wezwaniem do tego, żeby iść śladami Stanisława Wyspiańskiego i interpretować, to co się dzieje. Bo tak naprawdę, nie do końca wiemy, kim ten chochoł jest. I tak naprawdę, nie do końca mamy go zrozumiałego. Czyli obrzęd chochoła to jest nieustające, zadawane pytanie o sens „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego i energię tego miejsca dzisiaj. Bowiem „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego ma to do siebie, że jest otwarte w każdą stronę i każda z postaci, która tutaj jest obecna, może w tych recytacjach wierszy dzieci, odnajdować treści na nowo. – mówi dyrektor Muzeum Krakowa dr Michał Niezabitowski.
Tak o swoim osobistym doświadczeniu napisała Barbara Miszczyk, mieszkanka Bronowic i wieloletnia uczestniczka Osadzania Chochoła:
Osadzenie chochoła na krzaku róży przed izbą gospodarza to nawiązanie kontaktu z tamtą rzeczywistością, w której rozegrało się wesele Rydlów, będące genezą dramatu Wesele i kwintesencją jego rekonstrukcji. Widowisko to, powtarzane co roku, gromadzi wielu gości zarówno z miasta, jak i z Bronowic. Młodzież szkolna z bronowickich szkół podstawowych, ubrana w ludowe stroje krakowskie, przy dźwiękach melodii krakowskich i przy wtórze przyśpiewek nakłada na krzak róży słomiane okrycie, tańcząc w wokół niego jak w ostatniej scenie dramatu. W takiej chwili znika wszelka przenośnia […]. Potem mają miejsce występy artystów krakowskich teatrów bądź młodzieży szkolnej. Po uroczystości wszyscy zgromadzeni goście posilają się kołaczem bronowickim. Nad rozświetloną lampami i świecami Rydlówkę spływa czar nocy listopadowej, nocy drugiego dnia wesela Rydla.
Muzeum Krakowa sprawuje opiekę nad zwyczajem Osadzania Chochoła od 2015 roku.
Galeria
Wideo
Sprawdź w tym tygodniu
-
Marsz Jamników
Marsz Jamników to doroczne święto polegające na przemarszu psów z rasy jamników oraz ich właścicieli i miłośników. Marsz ma miejsce w drugą niedzielę września. Geneza wydarzenia związana jest z I. Krajową Specjalistyczną Wystawą Jamników, która odbyła się 8 kwietnia 1973 roku w hali KS Garbarnia. Organizatorami wystawy był Krakowski Od
-
Babski Comber
Najstarsza wzmianka o babskim combrze odnosi się do końca XVI wieku. Zwyczaj miał opisać anonimowy autor zaginionego obecnie druku „Gregoryanki”, który został wydany w 1600 roku. Opisano w nim różne zwyczaje i zabawy, głównie żakowskie. Wśród nich wspomniany został też babski cząber, czyli opis zachowania krakowski
-
Odpust św. Jacka i poświęcenie kłosów
W dominikańskim kościele Św. Trójcy wyjątkowym dniem jest 17 sierpnia, gdy przypada wspomnienie św. Jacka Odrowąża. W ramach tego wydarzenia ma miejsce uroczysta msza święta, po której następuje obrzęd poświęcenia kłosów zbóż, a także wystawienie relikwii św. Jacka. Ponadto wierni mogą odwiedzić grób świętego, który znajduje się na pię
-
Dzwon Zygmunt
Dzwon Zygmunt – jeden z dźwiękowych emblematów Krakowa oraz symbol narodowy. Odlany z brązu przez norymberskiego ludwisarza Hansa Behema po raz pierwszy zabrzmiał dla krakowian 15 lipca 1521 roku. Choć pierwotnie nazywano go magna campana regia (wielki dzwon królewski), to z czasem utrwaliło się miano Zygmunta na cześć fundato
-
Matki Boskiej Zielnej
Matki Boskiej Zielnej to ludowa nazwa święta Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, które w Kościele katolickim jest obchodzone 15 sierpnia. Mimo że dogmat wiary o Wniebowzięciu został ogłoszony przez papieża Piusa XII dopiero w 1950 roku, samo święto należy do najstarszych uroczystości maryjnych w kalendarzu liturgicznym. Było powsze
-
Boże Narodzenie
Mimo że Boże Narodzenie obchodzimy w ostatnich dniach roku kalendarzowego, to właśnie na te święta i poprzedzający je Adwent stanowią początek roku obrzędowego. W tradycyjnych kulturach kończenie i zaczynanie cyklu rocznego było rozpisane na dłuższy odcinek czasu: rozpoczynało się późną jesienią, gdy zamiera przyroda, i trwało do wiose